hybrid

Upptäck Renault E-Tech hybrid och elektrifiera din körupplevelse.

vilka fördelar har hybridbilar? 


Lägre underhållskostnader
Utöver att spara pengar genom lägre bränsleförbrukning, så blir även underhållskostnaderna lägre. Elmotorn har färre delar än förbränningsmotorn och behöver inte underhållas lika ofta. Hybridbilarnas slitage är begränsat till övergångarna mellan förbränningsmotorn och elmotorn, vilket innebär färre oljebyten och mindre underhåll överlag, vilket i sin tur innebär mer pengar i plånboken.

Kör på el utan att ladda med sladd
E-Tech hybrid-bilarna har ett elektriskt batteri som laddar sig självt med hjälp av kinetisk energi. Vid fartminskning och bromsning fångar elmotorn upp drivkraften och lagrar den för att ladda batteriet. I vissa fall genererar förbränningsmotorn energi till batteriet.

Eldriven körning upp till 80 % av tiden i stadstrafik
Tekniken i våra E-Tech-modeller producerar kvickare acceleration med helt eldriven körning upp till 80 % av tiden i stadstrafik (WLTP). Våra hybridbilar kräver inga kontakter eller sladdar och har en automatlåda för jämnare körning. E-Tech hybridbilarna har utvecklats för att kunna köras så långt som möjligt i elektriskt läge och för att göra din färd tystare. Bilarna startar helt elektriskt och har en avancerad teknik för optimering av energiåtervinning. Dessutom har bilarna en automatlåda som styr både växlingarna och övergången mellan drivlägena, så att du kan fokusera på vägen.


Upp till 40 % lägre bränsleförbrukning
Renaults hybridbilar har utvecklats som elbilar fast med förbränningsassistans. De erbjuder tre typer av framdrivning: eldrift, hybriddrift och vanlig förbränningsdrift. Eldrift förbrukar mindre bränsle, vilket minskar bränsleförbrukningen avsevärt samtidigt som du kan köra längre sträckor. Generellt sett kan du räkna med 40 % lägre bränsleförbrukning än med en jämförbar bensinmotor.




vanliga frågor och svar om hybrider

Vad är skillnaden mellan hybrid och plug-in hyrbid?

Den främsta skillnaden i E-Tech-tekniken mellan hybrid och plug-in hybridär storleken på batteriet. Plug-in hybridbilarna har ett batteri på 9,8 Wh jämfört med 1,2 kWh i en vanlig hybrid. Plug-in hybriden kräver samtidigt laddning för att köra på el, vilket inte vanliga hybriden gör.

Batteriet i E-Tech plug-in hybridbilarna är större och kan lagra mer energi, vilket ger längre räckvidd när du kör med ren eldrift. För att hålla batteriet laddat är våra plug-in hybrider utrustade med funktionen E-Save.

E-Save låter batteriet ladda under broms- och fartminskning samt får tillbaka energi från bensinmotorn.

Går det att köra på eldrift hela tiden?

Drivlinan som kombinerar el och förbränning köras i elektriskt läge 80% av tiden under stadskörning (WLTP). E-TECH-tekniken fångar dock upp mer energi än de flesta hybrider, så att du kan köra med eldrift så länge som möjligt.

Vilken motor används för att starta bilen?

Renaults hybridbilar startar på eldrift, vilket fortsätter under de första kilometrarna så att bilen kan accelerera snabbare på låga varvtal. Efter några kilometer, eller tidigare vid behov, växlar bilen automatiskt till hybridläge.

Är alla motorer igång samtidigt?

Hybridbilar utvecklades som elbilar som körs med förbränningsassistans. Det innebär att de startar och kör de första kilometrarna helt på el. När batteriet sedan inte har nog med kraft kopplas förbränningsmotorn in och erbjuder fullhybriddrift, där motorerna är igång samtidigt.

Förbrukar en hybridbil mindre än en bil med enbart förbränningsmotor?

Renaults hybridbilar har utvecklats som elbilar fast med förbränningsassistans:

De erbjuder tre typer av framdrivning:

genom eldrift,

hybriddrift och

förbränningsdrift.

Eldrift förbrukar mindre bränsle, vilket minskar bränsleförbrukningen avsevärt samtidigt som du kan köra längre sträckor.

Generellt sett kan du räkna med 40% lägre bränsleförbrukning än med en jämförbar bensinmotor