Rafale i rampljuset

Fyrhjulsdrift, 1 000 kilometer i räckvidd och läckert lyxig interiör. Plug in-hybriden Renault Rafale E-Tech har tagit Elly Olsson hela vägen ner till den alpina fjällvärlden. Nu siktar den svenska juriststudenten och freerideåkaren på VM 2026.

Elly Olsson en tidig morgon i byn Realp på väg mot nya toppdestinationer.

Första långkörningen gjorde hon förra helgen, mellan Engelberg i Schweiz och Monterosa i italienska Piemonte. Majestätisk motorväg, solsken, dimma och slingrande snötäckta alpsträckor avlöste varandra under den fem timmar långa färden när den svenska freeride-åkaren Elly Olsson på allvar hann ta pulsen och lära känna sin nya kompis: plug in-hybriden Renault Rafale, ett blixtrande blått kraftpaket förpackat med 300 hästkrafter, 105 kilometer elektrisk räckvidd, fyrhjulsdrift och aktiv fjädring.

 

Elly Olsson
Gör: Tävlar i freeride, jobbar som skidlärare i Schweiz och pluggar juridik och miljörätt i Uppsala.
Bor: I en tvårumslägenhet nära liften i Engelberg med pojkvän.
Mål: ”Att ta mig till freeride-VM 2026 i Andorra”.
Kör: Renault Rafale E-Tech 4x4 300 hk plug in-hybrid atelier Alpine.
Favoritfunktion: ”Det är otroligt underlättande att öppna bakluckan med foten, jättesmidigt när man håller i skidor och stavar att den öppnas automatiskt. Superbra!”

"Freeride var ett självklart val."

@Engelberg

Elly Olsson skulle kunna vara sinnebilden för att leva ett aktivt liv. Uppvuxen i Östersund har vintersport varit en självklarhet sedan hon lärde sig gå, eller snarare åka skidor med hela familjen. Direkt efter studenten började hon plugga juridik i Uppsala med inriktning mot miljörätt. Sedan dess har hon varvat studier med många säsonger i Alperna, oftast i snösäkra Engelberg i centrala Schweiz. Här förfinar hon både formen inför sina freeride-tävlingar, är instruktör på den lokala skidskolan och har nära till de vågade mästerskap som hela tiden rör sig i ett gränslöst landskap mellan alpländerna.
Hur hinner du?
Nu under vårvintern känns det som att jag är överallt, hela tiden. Skidåkning är min andra stora passion i livet efter miljön, som är min verkliga hjärtefråga i livet. Nu har jag bara ett år kvar av juridiken, så jag är verkligen nära. Jag har försökt att kombinera båda, men det har i sanningens namn nog ändå blivit mest skidåkning på senare tid, säger en leende Elly Olsson.

Varför blev det just freeride?
Det var ett självklart val. Jag åkte och tävlade alpint som liten hemma i Östersund. Efter några år med konståkning på elitnivå drogs jag till freeride genom många besök i Åre med mina bröder. Sedan var jag fast, och efter några lavinkurser var det bara att åka.
Renault Rafale är som klippt och skuren för slingriga bergsvägar.

dagens första utmaning, medan dimman sakta lättar bakom topparna.

som gjord för bergsmiljöer

Lättillgängligheten till exceptionell skidåkning är största anledningen till att hon valt just Engelberg. Nu är Elly Olsson just på väg att lasta in de breda freeride-skidorna i bagaget och hoppa in i förarsätet inför helgens tävling vid glaciären Kitzsteinhorn i Österrike.

- Jag har sex timmars körning framför mig. Att då få förmånen att köra en bil som Renault Rafale gör all skillnad i världen för att känna mig säker på vägen. Det är en otrolig bil som verkligen är som gjord för att vara i bergsmiljö, något som har varit viktigt för mig som kommer från fjällen i Jämtland. Med alla dessa körhjälpssystem gick motorvägen smidigt som en dans.

”När jag kom in på de smala italienska alpvägarna, där det är så tajt att man inte kan ta ett möte, är det så otroligt smidigt med alla funktioner. Vändradien är i klass med en småbil.”

"Jäklar, fransmännen kan."

@Andermatt

inspirerad av racingflygplan

Några av hjälpmedlen i Renault Rafale är fyrhjulsstyrningen 4Control advanced, som förbättrar väghållningen oavsett dansbanesträckor eller skadade vägar. Bilen är en hommage och namnet delvis hämtat från ett nyskapande racingflygplan anno 1934: Caudron-Renault Rafale. I dag inspirerar den högtflygande designen Renault nere på vägarna i stället, kanske framför allt i den atelier Alpine-version som Elly Olsson kör; med aktiv fjädring och prediktiv kamera som läser av vägbanan och justerar stötdämparna för eventuella ojämnheter.

 

Boka provkörning

ett system som ger både ökad prestanda och komfort

- Jag tror att hela bilen, och även den mattblå färgen, är inspirerad av det där racingplanet. Första gången som jag satte mig i bilen, och alla skärmar och elmotorn startade, påminde det nästan om ett rymdskeppsliknande ljud. Liknelsen blev inte mindre när jag med hjälp av Google Assistant ändrade tonen för panoramaglastaket och himlen liksom öppnade sig.

Oh la la, fransmän kan!
Det är verkligen en känsla av farkost över bilen.
- Nu har jag mest kört Rafale i komfortläge, men så fort man slår över till sportläge sänks dämpningen och bilen får en helt annan prestanda. Jäklar, fransmännen de kan! Det är sjukt mycket detaljer, en kul sådan i interiören är den franska flaggan som är broderad runt förarplatsen.

4 skäl att välja Renault Rafale

  1. Räckvidden på ren eldrift är 105 kilometer, vilket täcker de flestas dagliga behov.
  2. Fyrhjulsstyrningen 4Control advanced är standard på alla versioner i Sverige. Gör den smidig som en småbil och stabil som en sportbil i högre fart.
  3. Inbyggt Googlesystem med 2x12-tumsskärmar.
  4. atelier Alpine-version med bland annat aktiv fjädring, prediktiv kamera som läser av vägen och justerar stötdämpningen.

plugga miljörätt i Zürich

Alpmiljön kommer att fortsätta ta stor plats i Elly Olssons liv. I höst kommer hon påpassligt nog att plugga miljörätt i Zürich, en utmärkt geografisk uppvärmning inför möjligheten att kvala in till första VM i freeride 2026 i Andorra.

- Ja, det ligger bara en dryg timme från Engelberg. Men snöproblemen börjar bli alltmer akuta. Jag har åkt skidor i hela mitt liv och redan som liten märkte jag att det kom mindre och mindre nederbörd om vintrarna. Inom familjen började vi tidigt prata om global uppvärmning – och jag har verkligen velat jobba för att vi ska ha ett mindre klimatavtryck på vår planet. Jag kommer att arbeta hårt i framtiden för att vi ska kunna behålla våra vintrar, annars finns risken att det snart bara finns glaciärskidåkning kvar på 3 000 meters höjd.

- Inom juridiken hoppas jag kunna göra skillnad, både med ord och kunskap. Samtidigt försöker jag självklart tänka på mitt eget miljöavtryck.

<< Dags att ladda batterierna. Renault Rafale har en räckvidd på 105 kilometer på ren eldrift.

”Men för att kunna syssla med freeride är det bästa alternativet för mig just nu att köra en plug in-hybrid som ger räckvidd för långväga äventyr – samtidigt som jag till vardags kan köra helt på el.”

designstyrd dagstur i dalgångarna mellan Engelberg och Andermatt

Rafale vid Riksgränsen

Innan höstsäsongen gasar i gång avslutar Elly Olsson långt norrut. I maj ställer hon in färddatorn på sin Renault Rafale med kurs mot Riksgränsen och Scandinavian Big Mountain Competition.

- Det är Sveriges största och äldsta tävling i freeride; ett otroligt härligt sätt att avsluta säsongen på. Det blir Rafale hela vägen. Jag är väldigt lycklig över mitt liv just nu.

 << 1900 liter mäter bagageutrymmet med baksätet nedfällt. Nästan plats för en tupplur efter en energisk dag på berget.

esprit Alpine Nordic Edition

En förmånlig färdigpaketerad version för den nordiska marknaden utrustad med bland annat dragkrok (1 500 kg dragvikt), 20-tums vinterhjul, Harman Kardon ljudanläggning, ytterbackspeglar med markbelysning och 360 graders kamera. Förmånsvärde från 3991 kr i månaden.*

*beräknat netto vid 50% marginalskatt på förmånsvärde 7 982 kr/mån. baserat på 2025 års förmånsvärdeberäkning. bensinförbrukning 0,5–0,6 l/100 km & CO2 12–15 g/km, elförbrukning 22,0–24,1 kWh/100 km (WLTP) vid blandad körning exkl. slitagedelar. med reservation för ändringar och felskrivningar. bilen på bilden är extrautrustad.

Renault Rafale

boka provkörning