prestanda

Renault 5 Turbo 3E

Den mest kraftfulla och högpresterande modellen i varumärkets historia*. Renault 5 Turbo 3E förkroppsligar ren och ofiltrerad körglädje.

*väntar på godkännande

teknik


Renault 5 Turbo 3E Renault 5 Turbo 1980

DRIVLINA 2 elmotorer vid bakhjulen 4-cylindrig bensinmotor, centrerad placering baktill, 5-växlad manuell växellåda

DRIVSYSTEM bakhjulsdrift bakhjulsdrift

MAX KRAFT 540 hk (400 kW)* 160 hk vid 6000 rpm

MAX VRIDMOMENT 4800 Nm* 206 Nm

EFFEKTVIKT–
FÖRHÅLLANDE
2,7 kg/hk 6 kg/hk

PLATTFORM enligt önskemål, skräddarsydd för dig Renault 5 drift

vikt och mått

  Renault 5 Turbo 3E Renault 5 Turbo 1980

LÄNGD 4,08 m 3,66 m

BREDD 2,03 m 1,75 m

HÖJD 1,38 m 1,32 m

HJULBAS 2,57 m 2,43 m

OLASTAD KÖRKLAR VIKT 1400 kg* 970 kg

prestanda

  Renault 5 Turbo 3E Renault 5 Turbo 1980

0 TILL 100 KM/H mindre än 3,5 s* 6,9 s

0 TILL 200 KM/H mindre än 9 s --

80 TILL 120 KM/H mindre än 2 s --

400 M DA mindre än 11 s* 15 s

1000 M DA mindre än 20 s* 27,8 s

MAX HASTIGHET 270 km/h mer än 200 km/h

el


Renault 5 Turbo 3E Renault 5 Turbo 1980

UPPSKATTAD WLTP KÖRRÄCKVIDD mer än 400 km* -

LADDEFFEKT (AC) 11 kW -

LADDEFFEKT (DC) upp till 350 kW -

15 TILL 80% LADDTID DC 15 min* vid en DC-laddpunkt -

SPÄNNING 800 V -

BATTERIKAPACITET (EFFEKTIV) 70 kWh -

MILJÖDEKAL 0 -

exceptionell prestanda

ofiltrerad sportkänsla

Den dubbla elektriska drivlinan levererar 540 hk (400 kW) och klarar 0–100 km/h på under 3,5 sekunder, med en topphastighet på 270 km/h på racerbana. Turbokänslan är tillbaka – med kompromisslös prestanda.

kraftfullt och omedelbart vridmoment

De två hjulmotorerna baktill genererar ett omedelbart tillgängligt vridmoment på totalt 4 800 Nm för direkt och konstant acceleration. De specialanpassade däcken på 20-tumsfälgar ger enastående väggrepp. För ännu mer kraft finns den radikala ”overtake”-knappen på ratten, som aktiverar en effektboost vid omkörning.

innovativ teknik med hjulmotorer

Genom att placera var och en av de två motorerna direkt i bakhjulen levereras all kraft utan förluster – för optimal respons och förbättrad energieffektivitet. Denna teknik minskar antalet komponenter och fordonets vikt, vilket ökar smidigheten, prestandan och räckvidden i Renault 5 Turbo 3E. Möjligheten att styra vridmomentet individuellt per hjul ger maximalt grepp, kontroll och körbarhet.

maximal körprestation

unik konstruktion

Den kolfiberbaserade överbyggnaden kombinerar låg vikt med hög vridstyvhet och vilar på en imponerande struktur med ett längd-till-breddförhållande på 2 (4,08 m lång och 2,03 m bred). Renault 5 Turbo 3E är lika bred som en superbil – men flera decimeter kortare, vilket ger den epitetet en mini-superbil.

sensationsfylld körupplevelse

Med en körklar olastad vikt på 1 400 kg och 540 hk i bakhjulen erbjuder Renault 5 Turbo 3E ett exceptionellt effekt/viktförhållande på 2,7 kg/hk. Den 2,57 meter långa hjulbasen och den sänkta tyngdpunkten med batteriet i golvet ger maximalt grepp och smidighet.

anpassad körupplevelse

Flera tillgängliga körlägen: På racerbanan erbjuder "race-mode"1 med ett "driftassist-mode"2, tillsammans med rallyhandbromsen möjlighet till extrem drifting. På vägen kan fordonet anpassa sig till komfort och dynamik via lägena "normal-", "sport-" och "snow-" modes3.
1 racing
2 kontrollerad drift med 3 assistansnivåer
3 snö

elektrisk karaktär

helt ny plattform

Toppkompetensen och expertisen från Renault Group har bidragit till utvecklingen av Renault 5 Turbo 3E. Aluminiumplattformen har utvecklats specifikt av ingenjörer från Alpine Cars för att vara så lätt och smidig som möjligt.

tillgänglig körräckvidd

Det 70 kWh stora batteriet, placerat under golvet, ger en uppskattad WLTP-körsträcka på över 400 km* på väg och fantastisk kraft på racerbana. Prestanda var du än är.

supersnabb laddning

Batteriet stödjer ultrasnabb laddning med en 800-voltsinfrastruktur och upp till 350 kW DC-laddning. Bara 15 minuter behövs för att ladda från 15 % till 80 %.

mer information