nya miljözon 3 - så påverkas företagen

Stockholm blir den första svenska staden att införa en miljözon i klass 3. Men vad innebär egentligen den nya miljözonen? Här reder vi ut vad som kommer att hända och vilka som påverkas av de nya reglerna.

endast elbilar & gasdrivna fordon i centrala Stockholm

Från nyårsafton 2024 kommer bensin- och dieselbilar att förbjudas i centrala delar av Stockholm. Området som berörs är 20 kvarter stort och ligger innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Endast elbilar och utsläppssnåla gasfordon kommer att tillåtas, och för tung trafik tillåts även utsläppssnåla laddhybrider. Ambulans, polis och färdtjänst tillhör de som får dispens från miljökraven. Det gör däremot inte taxi, budbilar och hantverkare. Målet är att skapa en bättre luft- och ljudmiljö för de som vistas i området.

en framtidsinriktad lösning

För de som är oroade över kostnaden för en elbil, försäkrar Christian Malmgren, varumärkeschef för Renault transportbilar i Sverige, att Renault arbetar aktivt för att göra elektrifierade fordon mer tillgängliga för alla. – Med miljözon 3 i horisonten är det ett utmärkt tillfälle att överväga en övergång till en elbil och uppdatera sin fordonspark som företagare. Det ger inte enbart fördelar för stadsmiljön utan i många fall också långsiktiga besparingar på driftkostnader.

BILD: Christian Malmgren, varumärkeschef Renault transportbilar Sverige

Trafic E-Tech 100% electric

Renault har nu gjort en av sina mest uppskattade bilmodeller, Trafic, helt eldriven under namnet Trafic E-Tech. Med en imponerande räckvidd på upp till 297 km* är Trafic E-Tech perfekt anpassad för stadstrafik. Denna modell kompromissar inte när det gäller lastutrymme, med en kapacitet på upp till 8,9 m³ och en användbar lastlängd på 4,15 m. Trafic E-Tech är också utrustad med bred skjutdörr** och 270° öppningsbara bakdörrar**, vilket gör det enkelt att lasta paket, europallar och andra skrymmande föremål.

* Preliminära uppgifter
** Varierar beroende på version

mer tillgängliga bilar för alla

Renault förstår utmaningarna som miljözon 3 innebär för de som inte får dispens från miljökravet och erbjuder därför praktiska och kostnadseffektiva elbilar som hjälper dem att möta miljözon 3. Genom att investera i elbilar som Kangoo E-Tech, Trafic E-Tech och Master E-Tech, kan företagare fortsätta att driva sin verksamhet utan avbrott.

 

Elbilen är här för att stanna, och att investera i en är ett klokt val för företagare med dagliga leveransbehov som ibland kräver mycket körning mellan olika platser i innerstaden.

Master E-Tech 100% electric

Renaults mest anpassningsbara elbil. Den finns i olika varianter, inklusive flakbil och skåpbil, vilket ger företagare möjlighet att skräddarsy transporter efter sina behov. Med hög lastkapacitet och eldrift, är Master E-Tech ett smart val för företag som verkar i stadskärnan. 

fakta Miljözon klass 3 - det här gäller

I miljözon klass 3 är det tillåtet att köra elbil och gasbil. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla gashybrider. En rad grupper och fordon är undantagna från miljökraven. Det gäller bland annat polis, ambulans och räddningstjänst. Även färdtjänst och fordon som har parkeringstillstånd för rörelsehindrade har dispens.

Möjligheten att stänga ute vissa fordon genom att skapa miljözoner infördes år 2020. Miljözon klass 3 har de allra hårdaste kraven. Miljözonen i Stockholms innerstad blir den första klass 3:an i landet.

Källa: Stockholms stad