Batteriet håller sin laddning väl urladdningsvärde per dag är väldigt lågt. Bilen skulle behöva stå orörd i flera veckor för att laddningsnivån ska sjunka nämnvärt.
Jag har ingen laddplats hemma, var kan jag ladda?
Väljer du en elbil från Renault kan du se aktuella laddplatser i närområdet med hjälp av Renaults egna ”My Renault”-app. Du kan även ladda hos de flesta Renault-återförsäljarna som har snabbladdningsstationer på parkeringsplatsen (med 22 kWh per laddplats). Givetvis kan du även ladda din Renault E-TECH elbil eller plug-in hybrid på någon av de många offentliga laddplatserna. Sidor som www.uppladdning.se eller www.chargefinder.com låter dig enkelt söka laddplatser lokalt eller längs vägen.
Din närmaste Renault-återförsäljare hittar du här: Återförsäljare
Hur vet jag att bilen har tillräcklig räckvidd?
Vi erbjuder olika uppkopplade tjänster som hjälper dig planera räckvidden. Du kan även planera din kommande resa i förväg med My Renault appen: du kan se laddningsnivån och räckvidden för din elbil, och status för pågående laddning. Du kan även se historik för de senaste laddningarna i realtid, oavsett var du befinner dig.
Hur håller jag koll på räckvidden när jag kör?
När du kör i en elbil från Renault kan du använda energispararen för att kontrollera förbrukningen i realtid. Återstående räckvidd, som beräknas på batterinivån och din genomsnittsförbrukning, visas på instrumentpanelen.
Du kan även kontrollera laddningsnivån och räckvidden som är kvar från en dator eller smartphone tack vare My Renault-appen som är tillgänglig för alla Renault-bilar.
Hur förbättrar jag räckvidden?
Det finns flera sätt att utöka räckvidden. Den viktigaste faktorn är din körstil.
Fler smarta sätt för att öka räckvidden hittar du under avsnittet:
Hur fungerar en hybrid?
En hybrid är utrustad med en förbränningsmotor som arbetar i kombination med en eller flera elmotorer. Renaults E-Tech hybridteknik kombinerar en 1,6 liter stor bensinmotor med två elmotorer som agerar generator men även kan driva bilen framåt.
Elmotorerna är kopplade till ett 200V-batteri på 1,2 kWh. Batteriet i en hybrid laddas under färd av bensinmotorn och genom återvinning av rörelseenergi
Vilken motor används för att starta bilen?
Renaults hybridbilar startar alltid på eldrift för omedelbar respons. Efter några kilometer, eller tidigare vid behov, växlar bilen automatiskt till hybridläge.
Går det att köra på eldrift hela tiden?
Vid stadskörning kan hybriden köras upp till 80% av tiden på el (WLTP). Vid körning på landsväg och motorväg arbetar bensinmotorn och elmotorn tillsammans och bilen väljer själv vilken typ av drift som är mest lämplig för stunden, el, bensin eller båda samtidigt.
Är alla motorer igång samtidigt?
Hybridbilar utvecklades som elbilar som körs med förbränningsassistans. Det innebär att de startar och kör de första kilometrarna helt på el. När batteriet sedan inte har nog med kraft kopplas förbränningsmotorn in och erbjuder fullhybriddrift, där motorerna är igång samtidigt.
Förbrukar en hybrid mindre än en bil med enbart förbränningsmotor?
Renaults hybridbilar har utvecklats som elbilar fast med förbränningsassistans:
De erbjuder tre typer av framdrivning:
Tack vare elmotorerna minskar bränsleförbrukningen avsevärt. Generellt sett kan du räkna med ca. 40% lägre bränsleförbrukning än med en jämförbar bensinmotor
Vad är skillnaden mellan E-Tech Hybrid och E-Tech plug-in Hybrid?
En plug-inhybrid skiljer sig framförallt genom batteriets storlek, laddningsprocessen och räckvidden på el.
Plug-in hybridbilarna har ett batteri på runt 10 kWh jämfört med 1,2 kWh i en vanlig hybrid.
Plug-in hybriden kan även laddas från en laddstolpe eller ett eluttag till skillnad från hybriden som inte kan laddas externt.
Det större batteriet i E-Tech plug-in hybridbilarna ger en längre räckvidd på el.
Går det att välja att köra i elektriskt läge eller bensinläge?
Bilen väljer själv vilken framdrivning som är mest lämplig för stunden. Övergången sker nästan obemärkt. När batteriet är tillräckligt laddat kan föraren också välja att i första hand nyttja eldrift.
E-Tech hybrid-bilarnas växellåda har utvecklats med kunskaper från Renaults Formel 1 ingenjörer. Växellådan sköter inte bara växlingarna, utan även övergången från hybridläge till elektriskt läge baserat på två villkor: gaspådraget och batteriets laddningsnivå.
Bilen startar automatiskt i elektriskt läge och framförs på el tills en hastighet mellan 70 och 130 km/h nås. Om ytterligare kraft behövs, eller om batterinivån är för låg, aktiveras förbränningsmotorn automatiskt.
Hybridbilarna anpassar sig utmärkt till olika körmiljöer, så som stadskörning och motorväg. Faktum är att hybridbilar trivs riktigt bra i stadstrafik där körning på el är möjlig upp till 80 % av tiden.
Den automatiska övergången mellan drivsystemen fungerar väldigt bra vid körning på motorväg. Få full utväxling av hybriddriften som ger utökad räckvidd och piggare respons tack vare balansen mellan förbränningsmotorn och elmotorn.
När batteriet börjar ta slut tar förbränningsmotorn automatiskt över, så att du kan fortsätta din körning utan uppehåll.